6 najczęstszych błędów popełnianych przy wykonaniu optymalizacji SEO sklepu internetowego

Niezależnie od tego czy jesteś właścicielem działającego ecommercu czy dopiero chcesz założyć sklep internetowy, warto abyś zastanowił się nad optymalizacją SEO. W tym artykule opiszemy 6 najczęstszych błędów, które są popełniane przy wykonaniu optymalizacji SEO w sklepie internetowym. Opiszemy jak tych błędów unikać i jak możesz sam, bez konieczności wynajmowania specjalistycznej agencji SEO, zoptymalizować swój sklep internetowy. Do dzieła!

napis SEO na drewnianych klockach

1. Optymalizacja treści i grafik

Podstawowym krokiem do optymalizacji SEO sklepu internetowego jest ustawienie odpowiednich tagów i znaczników, czyli title, description czy nagłówki h1. Nad tymi elementami należy popracować w pierwszej kolejoności, ponieważ jest to absolutna podstawa optymalizacji strony pod kątem SEO.

Optymalizacja SEO tagów title

Tag title to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania. Jest on też jednym z czynników rankingowych algorytmu pozycjonującego Google. To idealne miejsce na wprowadzenie słów kluczowych, które będą odpowiednią informacją zarówno dla użytkowników strony jak i robotów Google.

Poniższe zdjęcie pokazuje jak wyświetla się tag title w przeglądarce internetowej. Tag title powinien w zwięzły sposób mówić użytkownikom o tym, co zawiera dana podstrona. Każda podstrona powinna mieć swój unikalny tag title. Używanie tego samego tagu dla wielu podstron jest podstawowym błędem w optymalizacji SEO. Idealny tag title powinien zawierać do 70 znaków. 

sklep producenta materaców materace koło

Optymalizacja SEO tagów meta description

Tag meta description to opis, który umieszczany jest pod tag title. Jest to miejsce, w którym możesz umieścić streszczenie tego, co zawiera dana podstrona. Tak samo jak w przypadku tag titile, tag meta description powinien być unikalny i powinien zachęcać do kliknięcia w link. Jego długość powinna mieścić się w 156 znakach. Dobrym zabiegiem jest używanie także znaków specjalnych, które wyróżnią Twój meta description na tle opisów konkurencji. Przyciągną one wizualnie potencjalnego klienta. Kolejnym elementem, który warto umieścić w description jest tzw. CTA (ang. call to action - wezwanie do działania). Można tu umieścić np. dane kontaktowe takie jak numer telefonu czy adres mailowy. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że decription jest praktycznie dodatkową darmową reklamą. Dobrze napisany opis danej podstrony może sprawić, że potencjalny klient kliknie w link do naszej strony, a na dalszym etapie być może dokona zakupu naszego produktu czy usługi. Jeżeli nie ustawimy unikalnego decsription dla każdej z naszych podstron, opis będzie wygenerowany automatycznie. Zazwyczaj decription jest wtedy zbyt długi, na co wskazują trzy kropki wstawione po tekście, nie jest on streszczeniem podstrony, tylko wyrwanym z kontekstu tekstem, który najczęściej nic nie znaczy dla użytkownika.

 

indico sklepy internetowe
Poprawnie napisany description

Optymalizacja SEO nagłówków 

Nagłówki są kolejnym nieodłączonym elementem ważnym w działaniach SEO. W języku HTML pełnią rolę semantyczną, czyli podkreślają ważność treści. W nagłówkach takch jak <h1>, <h2>, <h3> warto umieszczać słowa kluczowe, które wpływają na ich pozycję w wyszukiwarce. Z perspektywy optymalizacji sklepu internetowego pod kątem SEO ważne jest, aby na każdej podstronie znalazły się różnorodne nagłówki wraz z jednym nagłówkiem <h1>, np.

  • <H1> Skuteczne sklepy internetowe
  • <H2> Przykłady realizacji sklepów internetowych
  • <H3> Funkcje naszego sklepu internetowego
  • <H4> Cennik sklepów internetowych
  • <H5> Przykładowe wzory sklepów internetowych

 

Optymalizacja SEO atrybutów ALT

Wadą robienia zakupów online jest brak możliwości zobaczenia produktu na własne oczy, dotknięcia go, przymierzenia, powąchania itd. Ważna jest więc odpowiednio przygotowana prezentacja produktu. Zamieszczając w swoim sklepie internetowym zdjęcia należy pamiętać o ich optymalizacji. Zdjęcia na stronie należy również opisać i nadać mu odpowiedni atrybut ALT (tzw. tekst alternatywny), który opisuje zawartość zdjęcia. Warto nadać taki atrybut za pomocą odpowiednich słów kluczowych, które w pełni będą oddawać to co znajduje się na danej grafice. Nie zapomnij także o kompresji samego pliku. Najlepiej zamieszczać na swojej stronie pliki, które nie przekraczają 200 kb. Dzięki temu strona będzie ładowała się szybciej, a klienci nie będą musieli wyczekiwać na obejrzenie twoich produktów. 

2. Zły dobór słów kluczowych

Słowa kluczowe pełnią bardzo ważną rolę w SEO. Nieprzemyślane i źle dobrane słowa kluczowe są najczęstszym błędem popełnianym przy optymalizacji SEO. Istnieje kilka prostych narzędzi, które mogą ułatwić Tobie dobór odpowiednich słów kluczowych do Twojego sklepu internetowego. Jednym takim przykładem są planery słów kluczowych, np. Google Ads czy Answer The Public. W łatwy sposób pomogą one Tobie stworzyć listę najważniejszych słów kluczowych, które powinny pojawić się w Twoim sklepie internetowym. Kolejną ważną sprawą jest wybadanie na własną rękę jakimi słowami kluczowymi mogą posługiwać się Twoi klienci. Dowiedz się jakimi hasłami się posługują, jakie słowa najczęściej wpisują w wyszukiwarce, możesz także przejrzeć fora z Twojej branży czy inne sklepy internetowej o podobnej tematyce, gdzie podpatrzysz jakie słowa kluczowe są najpopularniejsze. Pamiętaj, aby wybrane przez Ciebie słowa kluczowe znajdowały się w tag title, meta description, nagłówkach i opisach zdjęć. 

3. Zbyt mało treści na stronie

Wiele sklepów popełnia ten błąd: zbyt ubigie opisy produktów bądź usług. A przecież od tego jak zaprezentujesz swój produkt zależy czy klient go kupi. Jedno zdanie nie wystarczy by przekonać potencjalnego klienta do zakupu. Powiedzmy, że sprzedajesz kosmetyki. Jeżeli opiszesz jeden z Twoich kremów: "krem na zmarszczki" to jesteśmy przekonani, że nikt go nie kupi. Jeżeli jednak zdecydujesz się na to, aby napisać o parametrach tego kremu, opisać jego skład, to jak może wpłynąć na cerę itd. to istnieje większa szansa na pozyskanie klienta. Ludzie lubią wiedzieć co kupują, przecież nie zainwestują w kota w worku! Ułatw swoim klientom podjęcie decyzji i stwórz unikalne treści dla każdego produtku w Twoim sklepie internetowym. Kolejnym plusem tego zabiegu jest fakt, że fanem dobrych treści jest też algorytm Google. Jeżeli zainwestujesz w dobre treści, możwsz liczyć na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

4. Powielanie / duplikowanie treści

Duplikowanie treści jest również częstym błędem wielu sklepów internetowych. Powielanie czy duplikowanie treści polega na tym, że zawartość danej strony dostępna jest również na innej witrynie. Dzieje się tak często, gdy jakiś sklep internetowy prowadzi dystrybucję produktów i zamiast zrobić włanse unikalne opisy, kopiuje je ze strony producenta. Problemy pojawiają się również przy opisywaniu podobnych do siebie produktów, np. jeden produkt w kilku wersjach kolorystycznych. 

5. Nawigacja w sklepie internetowym

W sklepach stacjonarnych ich właściciele dbają o to, aby produkty były odpowiednio ułożone na półkach sklepowych, a ich klienci nie mieli problemów ze znalezieniem danej rzeczy. W sklepie online również istotne jest, aby ułatwić użytkownikowi poruszanie się po nim. Pomocne w tym zakresie będzie umiesczenie w Twoim sklepie internetowym kilku pomocników, m. in. wewnętrzenj wyszukiwarki, drzewa kategorii, filtrów, które pozwolą sortować produkty czy nawigacji okruszkowej (ang. breadcrumb), która umożlwia użytkownikom śledzenie ich aktualnej lokalizacji. Istnieje również kilka popełnianych błędów, których należy się wystrzegać:

  • umieszczenie linków wewnętrznych, które są "puste", prowadzą do nieistniejących stron;
  • brak przekierowań kanonicznych w przypadku stron generowanych przez różne filtry i sortowanie
  • umieszczanie w menu głównym podstron, które nie zostaną tam na stałe, np. promocje
  • umieszczanie w menu głównym linków, które prowadzą do zewnętrznych stron www

 

6. Błędy techniczne

Dla SEO oprócz samych treści ważne są też błędy techniczne. Do najchęstszych należą:

  • brak aktualizacji pliku sitemap.xml i zgłaszanie tego w Google Search Console. Ma to zły wpłym na indeksowanie adresów URL
  • strony usuniętych produktów, którte generują błąd 404
  • brak strategii linkowania wewnętrznego
  • brak konfiguracji plibu robots.txt, który określa dostęp dla robotych crawlujących Google i inyych
  • problemy z indeksacją

Pamiętaj, że aby dobrze zoptymalizować swoją stronę pod kontem SEO, musisz poświęcić na to nieco swojego czasu. Jednak pozowli to tobie zaoszczędzić pieniądze, które musiałbyś wydać wynajmując do tego specjalistę.